Przedmiot: Sprzedaż towarów
Zawód: Sprzedawca
Nauczyciel uczący: Marcin Ewertowski
Zasady zaliczenia przedmiotu:
Każdy kursant musi napisać dwie
prace-referaty na następujące tematy:
1. Gospodarka magazynowa w
handlu.
2. Zmiany we współczesnym
handlu.
Prace należy przesłać do 29 maja.
Uczniowie
naszej szkoły wysyłają prace przez dziennik internetowy LIBRUS,
pozostali na adres: marcinewertowski@interia.pl
Temat 1: Znaczenie handlu w
gospodarce
Konsumenci
zaspakajają swoje potrzeby najczęściej przez nabywanie wyrobów, które powstają
w wyniku działalności produkcyjnej. Handel to forma działalności gospodarczej,
która polega na nabywaniu towarów w celu ich dalszej odsprzedaży.
Bezpośrednie
kontakty konsumentów z producentami są jednak bardzo uciążliwe, a w niektórych
sytuacjach niemożliwe, bowiem:
- konsumenci potrzebują niewielkich
ilości towarów,
- konsumenci często chcą kupować towary różnych producentów,
- konsumpcja odbywa się na terenie całego kraju, a produkcja może mieć miejsce
w kilku zakładach.
Temat 2: Funkcje
i zadania handlu
Zadania
handlu detalicznego:
- zaopatrzenie konsumentów w
potrzebne im towary,
- badanie potrzeb i upodobań konsumentów,
- przekazywanie producentom informacji o potrzebach konsumentów,
- informowanie konsumentów o warunkach zakupu,
- zapobieganie przedostawaniu się na rynek towarów nieodpowiedniej jakości i z
wadami,
- ułatwianie dokonywania zakupów w sposób najbardziej sprawny i przyjemny,
- świadczenie usług związanych z nabyciem i użytkowaniem towarów.
Temat 3: Wartość użytkowa towarów
Produkt
to dobro materialne lub usługa, pozwalające na zaspokojenie określonej potrzeby.
Funkcjonowanie człowieka w gospodarce polega na zaspakajaniu potrzeb. Każdy
człowiek ma wiele potrzeb, które chciałby zaspokoić, ale środki potrzebne do
ich zaspakajania są ograniczone – trzeba więc dokonywać wyborów.
Konsument
w produkcie dokonuje oceny:
- cech fizycznych produktu: jakość,
marka, opakowanie i oznakowanie;
- dodatkowych korzyści, jakie są związane z nabyciem towaru: dostawa do domu,
pokaz, prezentacja, serwis, naprawa, wymiana, gwarancje.
Temat 4: Klasyfikacja towarów
1.
Ze względu na sposób wykorzystania wyróżniamy:
- produkty konsumpcyjne – są
wykorzystywane przez finalnego nabywcę do ostatecznego użytku;
- produkty przemysłowe(produkcyjne)-są wykorzystywane do produkcji innych dóbr
i usług.
2.
Ze względu na cechy fizyczne i sposób użytkowania wyróżniamy:
- produkty trwałe – mogą być
użytkowane przez dłuższy okres (samochód, lodówka, telewizor);
- produkty nietrwałe – służą do bieżącej konsumpcji (mydło, chleb, woda
mineralna);
- usługi – czynności wykonywane przez osoby, posiadające odpowiednie
kwalifikacje (fryzjerskie, lekarskie, kosmetyczne, remontowe).
3.
Ze względu na zachowania nabywcze konsumentów wyróżniamy:
a) towary częstego zakupu
(powszechnego, wygodnego zakupu):
- podstawowe – kupowane są często,
codziennie, w wielu punktach (żywność, chemia i kosmetyki);
- nabywane pod wpływem impulsu (guma do żucia, słodycze, gazety);
- nagłej potrzeby – nabywane w przypadku wystąpienia rzadkich sytuacji
(lekarstwa, opatrunki, żel na komary).
b) produkty wybieralne (problemowe,
okresowego zakupu) – kupowane są po dłuższym zastanowieniu (meble, samochody,
pralki); służą przez dłuższy czas.
c) produkty specjalne (elitarne,
epizodycznego zakupu) – kupowane są bardzo rzadko, raz w życiu (suknia ślubna,
dom).
Temat 5: Jakość towarów
Jakość
produktu to zespól określonych cech decydujących, o stopniu przydatności
użytkowej w konkretnych warunkach eksploatacji.
Cechy
jakościowe produktu:
- cechy techniczne: sprawność,
wydajność, niezawodność;
- cechy użytkowe: łatwość obsługi, uniwersalność, łatwość adaptacji;
- cechy estetyczne: kształt, kolor deseń;
- cechy ekonomiczne: niskie koszty eksploatacji, wytrzymałość.
Temat 6: Czynniki wpływające na jakość wyrobów
Na
jakość produkowanych wyrobów wpływają:
- jakość zużytych materiałów i surowców;
- zastosowane metody i techniki produkcyjne;
- kwalifikacje i umiejętności pracowników;
- warunki przechowywania;
- stan opakowań.
Temat 7: Prezentacja produktów
Każdy
sprzedawca, aby przekonać konsumenta do zakupu, powinien odpowiednio zaprezentować
produkt. Polega to na przedstawieniu cech, zalet i korzyści produktów.
1.
Cecha – mówi o tym jaki produkt jest, czym się charakteryzuje (np. trwały,
mrozoodporny, wytrzymały).
2.
Zaleta – mówi czym produkt różni się od wyrobów konkurencji; dlaczego jest od
nich lepszy (np. nowy i lepszy, tylko u nas montaż gratis, oferujemy
dwuletnią gwarancję).
3.
Korzyść – mówi co klient będzie miał z posiadania, użytkowania i konsumowania
danego produktu (np. więcej czasu dla rodziny, oszczędza czas i pieniądze).
Temat 8: Dlaczego potrzebujemy sprzedawców?
Sprzedawcy
realizują następujące działania:
- sprzedają produkty i usługi;
- dostarczają informacji o produktach;
- pomagają zwiększyć zatrudnienie;
- pomagają odróżniać produkty;
- prowadzą badania rynku;
- tworzą wizerunek firmy.
Jeden
niezadowolony klient przekazuje informację o niezadowoleniu 11 innym, a każdy z
tych 11 następnym 6 osobom. Mamy więc 1 niezadowolonego klienta i 66 tych,
którzy o tym wiedzą.
Temat 9: Co składa się na sukces w handlu?
Na
sukces w handlu wpływają następujące czynniki:
- ciężka praca;
- planowanie sprzedaży;
- wyszukiwanie nowych klientów;
- wiara w produkt;
- umiejętność komunikowania się;
- umiejętność słuchania;
- poczucie własnej wartości i pewność siebie;
- etyka zawodowa;
- kultura obsługi klienta.
Temat 10: Zaopatrzenie sklepu w towary
Właściwe
zaopatrzenie sklepu opiera się na wszechstronnej znajomości popytu
konsumpcyjnego. Na tej podstawie ustala się asortyment i ilości towarów
niezbędnych dla zapewnienia optymalnego zaspokojenia potrzeb nabywców.
Na
zaopatrzenie sklepu składają się następujące czynności:
- ustalenie rodzajów i ilości
towarów, które należy zakupić;
- wybór źródeł zakupu;
- złożenie zamówienia i określenie warunków zakupu;
- odbiór ilościowy i jakościowy towarów;
- opracowanie dokumentów związanych z dostawą.
Temat 11: Źródła zakupu towarów
1. Sklepy zaopatrują się w
potrzebne im towary :w hurtowniach, u producentów, w firmach importowych,
w punktach skupu, na giełdach towarowych, we własnych zakładach
produkcyjnych.
2. Przy wyborze dostawcy detalista
kieruje się:
- jakością nabywanych towarów,
marką;
- pozycją produktu na rynku;
- poziomem obsługi dystrybucyjnej;
- wiarygodnością dostawcy;
- możliwościami transportowymi;
- odległością od dostawcy;
- warunkami transakcji.
Temat 12: Odbiór ilościowy
Odbiór
ilościowy towarów polega na sprawdzeniu:
- zgodności rodzaju i ilości towaru
oraz opakowań z zamówieniem oraz dokumentem towarzyszącym dostawie;
- stanu zewnętrznego towaru i opakowań;
- zgodności cen z warunkami umowy i obowiązującymi przepisami;
- poprawności obliczeń rachunkowych.
Temat 13: Odbiór jakościowy
Odbiór
jakościowy odbywa się przez sprawdzenie cech jakościowych towaru (barwa,
zapach, sprawność działania, itp.) i ich zgodności z normami lub warunkami
określonymi w katalogach i opisach.
W
trakcie odbioru jakościowego zwraca się również uwagę na to, czy opakowanie
towaru jest właściwe, czy towar ma odpowiednie oznaczenie kontroli jakości
producenta, czy etykieta (metka) jest prawidłowa. Ponadto stwierdza się
wszelkie uszkodzenia i wady powstałe w czasie transportu i składowania.
Temat 14: Organizacja zakupu towarów
Dobra
organizacja zakupu towarów powinna uwzględniać następujące zasady:
- ciągłość i terminowość
zaopatrzenia, co oznacza dostarczenie zamówionego towaru bez przerw
i opóźnień;
- pełność zaopatrzenia, polegającą na posiadaniu przez sklepy towarów w
ilościach i strukturze asortymentowej potrzebnej do zaspokojenia potrzeb
nabywców;
- operatywność zaopatrzenia, która polega na dostosowaniu dostaw do zmian w
popycie;
- optymalne źródło dostawy-oznacz znalezienie dostawcy, który dostarczy towar o
odpowiedniej jakości, ilości, cenie i w odpowiednim czasie.
Temat 15: Rodzaje opakowań
Praca domowa:
Wyjaśnij
pojęcia i podaj przykłady:
-
opakowanie jednostkowe;
- opakowanie zbiorcze;
- opakowanie transportowe.
Praca
domowa ma być zapisana w zeszycie, tak jak wszystkie notatki, które podaję. Nie
ma konieczności mi jej wysyłania. Sprawdzę ją na kursie II stopnia za rok.
Temat 16: Funkcje opakowań
Opakowanie produktu pełni
następujące funkcje:
- ochronna – chroni produkt przed
zniszczeniem i uszkodzeniem;
- ułatwia dystrybucję;
- promuje produkt;
- ułatwia dystrybucję;
- ułatwia konsumpcję;
- dostarcza informacji konsumentom;
- ważne są ekologiczne aspekty opakowań;
- należy dążyć do minimalizowania kosztów opakowań.
Temat 17: Racjonalna gospodarka opakowaniami
Praca domowa
Zastanów
się: jak racjonalnie (mądrze) wykorzystywać opakowania.
Wyjaśnij
pojęcie – wiwisekcja.
Temat 18: Gospodarka magazynowa
Gospodarka
magazynowa polega na przyjmowaniu, przechowywaniu, konserwowaniu, wydawaniu i
ewidencjonowaniu zakupionych towarów.
Podstawowe zadania gospodarki
magazynowej:
-
zorganizowanie i przygotowanie magazynów;
- zabezpieczenie towarów przed zniszczeniem, ubytkami i kradzieżą;
- zorganizowanie racjonalnej pracy w magazynach;
- prowadzenie ewidencji magazynowej;
- utrzymanie zapasów na określonym poziomie.
Temat 19: Rodzaje magazynów
1. Ze względu na asortyment
przechowywanych towarów:
- o wąskiej specjalizacji;
- wyspecjalizowane;
- ogólne,
- uniwersalne.
2. Ze względu na miejsce w kanale
dystrybucji:
-
skupu;
- zbytu;
- hurtowe;
- detaliczne.
3. Ze względu na pełnione funkcje:
-
zasobowe;
- transportowo-przeładunkowe;
- rozdzielcze.
4. Ze względu na właściciela:
-
własne;
- obce.
5. Ze względu na wyposażenie
techniczne:
-
zautomatyzowane;
- zmechanizowane;
- częściowo zmechanizowane;
- nie zmechanizowane.
6. Ze względu na rozwiązania
budowlano-konstrukcyjne:
-
otwarte;
- półotwarte;
- zamknięte.
7. Ze względu na stopień
koncentracji:
-
obiekty pojedyncze;
- zespoły magazynowe;
- bazy magazynowe.
Temat 20: Charakterystyka magazynów
Praca
domowa:
Scharakteryzuj następujące magazyny:
wyspecjalizowane, uniwersalne, skupu, zbytu, zasobowe,
transportowo-przeładunkowe, rozdzielcze.
Praca
domowa ma być w zeszycie, jako notatka do tematu. Nie wysyłać mi jej.
Temat 21: Wyposażenie magazynów
Do
wyposażenia technicznego zaliczamy
następujące grupy urządzeń:
1.
Urządzenia do składowania: palety, regały, stojaki, wieszaki, podkłady, zasieki
i szafy.
2.
Środki do transportu wewnętrznego: wózki, przenośniki, żurawie, dźwigi, suwnice.
3.
Przyrządy do kontroli ilości i jakości towarów oraz przyrządy do kontroli warunków
przechowywania towarów: wagi, miary, miarki, mikromierze, suwmiarki, lupy, mikroskopy,
zagłębniki.
4.
Urządzenia pomocnicze: odkurzacze, szczotki, drabinki, szafki ubraniowe, plombownice,
piły, młoty, kosze, noże, łopaty.
5.
Urządzenia przeciwpożarowe i zabezpieczające przed kradzieżą: syreny, czujniki,
wiadra, bosaki, koce, hydranty, kilofy.
Temat 22: Rozmieszczenie towarów w magazynach
Zasady przechowywania towarów w
magazynach:
1.
Wszystkie towary powinny być przechowywane zawsze w tych samych miejscach.
2.
Towary najczęściej kupowane i najcięższe należy przechowywać najbliżej miejsca
wydania.
3.
Towary z nowych dostaw powinny być wydawane jako ostatnie.
4.
Towary oddziałujące na otoczenie nie mogą być składowane obok towarów
wrażliwych na wpływy otoczenia (przenikanie zapachów).
5.
Towary występujące w sklepie obok siebie należy w magazynie także układać obok
siebie.